" Vivre sans coleurs est horreur 
Vivre avec est bonheur"     
Valter 1999
("Ett liv utan färger är förskräckligt
Ett liv med färger är lyckans gåva")

 

Lasera och ådringsmåla med Valter, spännande och roligt.
Nya saker blir som gamla!

Att lasera är att måla med tunn (dvs genomskinlig) färg på en torr, jämnfärgad grundmålad yta. Gamla snickerier, dörrar, möbler är ofta laserade. Ordet lasera, lasyr, lasur kommer via spanskan från persiska gruvorna i Ladjvurd i Persien; jfr azur, l'azur, klarblå himmel; azurit är ett mörkblått färgmineral (bl a Falun, Långban, Lyon).

Lasera är lätt! Man målar först en grundfärg, t ex matt, vit alkyd- eller linoljefärg (tillsatt med lite färg så att den går ihop med ytlasyren) och låter den torka. Grunden ska som regel vara ljusare än och i samma färgton som efterföljande lasyr. "Vanlig färg på burk" brukar vara s k täckfärg, den laserar man ej med för den ger en enfärgad, tät yta (men man kan grunda med den före laseringen).

"Mönstret" som man gör vid lasering kan vara t ex årsringar i trä - ådringsmålning - eller en marmoryta - marmorering.

En linjal med sandpapper på undersidan är bra att ha, den kan läggas (med sandytan) mot nymålad yta utan att det blir fläckar. Ta en remsa sandpapper och klistra under en linjal. Med linjalen kan man enkelt maskera (täcka) en yta som man vill måla nära utan att kladda ner.

Ådring är att måla träådring så att det blir vackert. Det måste inte se ut som ett visst träslag.
Det roliga är när det blir vackert! Man kan ådra med penslar, gummiådrare special (Clas Ohlson ca 75 kr),
gummifuskådrare egen (10 kr), möjligen en kam, läderbit med taggar etc. De flesta använder dock penslar.

Den här gummifuskådraren gör man enkelt
av en gummispackel, som finns för en tia i
färgaffärer och på Obs.
Hemgjord ådrare av gummi


Olika bindemedel och pigment

* Lasyrolja för ådring: Köps färdig i burk eller görs egen (se nedan).
Lasyroljan innehåller ingen färg, dvs inget färgpulver, det sätter du till själv när du målar.

* Äggoljetempera (det som man blandar färgpulver med och sedan laserar med) 1 liter kan du göra så här:
2 ägg + "1 ägg" linolja kokt + resten vatten, skakas. Del 1+1 är också vanligt (med eller utan vatten).
Kan konserveras med några droppar terpentin.

* Egen lasyrolja: Linolja + 70% terpentin + lite krita (kortar ner droppet).
50+50% är väl också OK...

* Pigment, dvs färgen som ger kulören, köper man någonstans. Se listan nedan.
En förpackning om 1 kg dl kostar ca 40-100 kronor eller mer. Det går inte åt så mycket pigment - man laserar ju!
"Terra" är en vanlig pigmentsort, t ex
Terra di Siena (jord från Siena, Italien), bränd eller obränd. Mahognyimitationen nedan innehåller bränd Terra, vilken innehåller järnoxid (Fe2O3-"blodstensmalm"), järnoxidhydrat ("rost"), kiselsyra etc.

 
Ådring allmänt

* Stryk nu ut äggoljetemperan eller lasyroljan på den torra grunden.
Tag sedan lite färgpulver på penseln. Arbeta ut detta parallellt på ytan. Man kan även blanda färgen först, sedan stryka.
* Drag sedan ådror - kärnan - med "gummifuskådraren" eller pensel (gärna lång smal).
* Tag lite mörkare pigment på ytan (på slutet dvs det ytligaste).
Låt torka lite. Fördriv lätt eller mer med bred torr pensel. Fördriva=pendla lätt över ytan för att "sudda" bort de tydliga penselrändera - ger naturintryck.
Man måste inte ha dyra specialpenslar. En enkel, platt, styv idragare (25 kr) kan duga.
Drag eventuellt kanter med hjälp av linjal.


Obs flera bilder nedan är ritade, de är ej fotografier, dvs de visar en shematisk figur.

Klarlacka efteråt

Man kan stryka på en klar lack, dvs fernissa, efteråt, det skyddar ytan, den håller att tvätta.
På bilden ser du bruna shellackflingor, man löser upp dem i T-sprit, stryker på med en tygsudd, det torkar fort.
Shellack används mest till möbler, s k franskpolering. Lätt att bättra gamla möbler!
Annars slutlackar man mest med linolja + liten aning terpentin. Alkydfernissa går också bra.
Vattenbaserad klarlack verkar bli lite grå i ytan, men det går kanske bättre för dig.
Om du har målat med filmjölk o dyl, ska du ej använda vattenbaserad lack, det löser upp färgen.

Vaxer hittar du i slutet av denna sida.

Shellack


Nu ska vi börja ådra!

Grunda först, låt torka, slipa av kornen, torka rent.
(Bilderna nedan är mest ritade med Word, verkligheten ser alltså mycket snyggare ut.)

Björkådring
:

Björklasyr:
1. Tag på penseln: Lasyrolja + Obränd Terra (pigmentpulver), ger gul yta.
Stryk ut parallellt, modellera med pensel, t ex sicksack längs kanten, vicka lite som en fjäril (grenvarven),
fördriv efter 10 minuter tvärs, sedan längs.
2. Låt torka över natten.
3. Ådra: Drag kärnans vinterlinjer med öl/tempera + obränd terra. Lång tunn smal korthårad pensel.
Fördriv som önskat (trasa el. pensel). Ytved med bred pensel, knixa litet (en gren).
Om vattenfärgen (öl) droppar sig: dra först ytan med rå potatis (potatismjölet antar jag).
4. Kvist: mörk (de är små i björkar).
5. Torka + fernissa matt (behövs ej om du nyttjat lasyrolja).

Så gjorde jag björklasyr enkelt:

    Omålade barrträpallen är från IKEA 79 kr

1. Grundade med vit latexfärg med lite
gulockra i färgen. Låt torka. Slipa lite.
2. Laserade sedan björk med Ljunga lasyrolja
(eller annan olja) och pigment Obränd Terra
Sienna, dvs gul.
Jag doppar penseln i lite olja, stryker ut på
en yta, sedan tar jag lite pigmentpulver på ett
smörasklock, stryker sedan ut på ytan.
Penseln är en enkel moddlare (platt, den
ger ränder).
3. Låt oljan stelna ca en kvart (oljetyp inverkar),
fördriv sedan lite längs och tvärs så det inte
ser så "randigt" ut.
4. Sätt dit några kvistar - se nästa bild.
5. Klart. Torka. Kanske bör jag fernissa eller
vaxa efteråt.

    Kvistar i björk gör jag med en liten pensel,
helst med runt skaft, som jag håller
med ena handen och snurrar med
andra handen.

Pigmentet för kvisten kan vara brun umbra
eller svart eller annan mörk färg.


Ek-imitation:

1. Grund gråbrun, torr, slät.
2. Lasyrolja med Kasselbrunt över hela, ej för mörkt.
3. Drag i kärnlinjer i mörkare brunt, smal platt lång pensel, darra lite.
4. Drag i ytvedslinjer brunt, med idragare (platt, ganska bred) ev. med lite terpentin.
Eller med säckväv över kamkant.
5. Drag lätt kors och tvärs, sedan längs med stålkam, gärna specialkam (vanlig tunn stålspackel med uppsågade slitsar).
Tryck ej så hårt, hellre mjuka stålkammen än hårda. Detta ger en kornighet som är typisk för ek.


Svartaktig marmor:

1. Svart grundad, torr yta. Ej så blank.
2. Ljusa upp lite med vitt (t ex zinkvitt i linolja) fläckvis med t ex rund tjock pensel,
så att det "flammar" svagt här och där (marmor är ej perfekt).
3. Streckmåla smala, ganska många, halvlånga, virriga, ganska raka, ojämnt tjocka,
kors och tvärs men med huvudstråk. Smal rund pensel.
Eventuellt gaffelpensel (går fortare). Tag tid på dig. Vita färgen inblandad med droppe smaragdgrönt och svart.
Titta på riktig marmor. Strecken skall nog ej korsa varandra.
4. Låt torka. Lacka med klarlack, t ex vattenbaserad klarlack.
Bättre än vatten är linolja eller alkydfernissa, tycker jag. Men det osar om alkyd.


Furu:

1. Gulvit grund, torr, slipa bort korn.
2. Filmjölk (eller lasyrolja) + obränd terra. Drag längs, parallellt.
3. Dra i vinterådror i kärnan, tunn filmjölk.
4. Slå lätt torr trasa (el pensel): från kärnan utåt
5. Ev. lite mörkare (brun umbra) i kärnan
6. Kvist i penselvecket: brun umbra
7. "Tempera lättare än filmjölk"
8. På det hela taget är detta dösvårt...
9. Låt torka
10. Slutlasera ovanpå: Nu träder röda kärnan fram (om du gjort den rödare).
Kolmårdsmarmor: Målad av mig

1. Stor palett = hinklock med filmjölk eller oljelasyr. Vi ska dutta med svamp.
2. Botten ljusgrå eller svagt grön, matt. Torr. Renslipad lätt.
3. Pigment: Litet klargrönt (t ex kromoxid), grön umbra, svart. Tre olika små högar.
Pensla ut snett diagonalt, lite klargrönt, mycket umbra, en del svart.
Tag ej för mycket klargrönt. Titta i trappen och i fönstret på marmor!
4. Dutta med svampen överallt. Kanske knycklad plastpåse går nog också.
Natursvamp är väl bäst för den är dyrast...
5. Dra med trasan + tummen en ordentlig repa = ränder i stenen. OBS olika stråk=olika nyanser.
Jobba diagonalt med strecken. Eller som du vill.
6. Dra i skarpare kanter mörkare med liten pensel (gränsytor).
7. Fixa med tummen eller foten.
8. Förorena en gnutta med svart eller bränd terra.
9. Låt torka.
10. Lacka om det behövs, t ex oljebaserad fernissa.

Om två stenar möts: drag rak skarv, t ex svart. Gör ej för stora stenar.


Vit Carrarramarmor:

1. Vit grund, eller gråvit.
2. Filmjölk eller annat bindemedel.
3. Kladda ner några fält, torka ut med trasa (nedsmutsning).
4. Pigment till linjer - svart, grå, vit, gul...
Smal, liten pensel: Teckna ådror, svag färg (grå/gråröd/guld). Som öar + sågtandade linjer mellan dessa.
Var darrig på handen, lång smal pensel mellan tummen och finger. Snurra lite, tryck olika.
Släng med trasan (fördriv) ibland innan det torkar.
5. Lägg dit några mörkare, långa linjer, de ger stadga!

Nytillverkad marmor är blank efter slipningen (fernissa), gammal är matt (matt eller ingen fernissa).


Ådringsverktyg igen:



Här är en ådringsmall av läder,
hemgjord, ca 6 mm tjock.

Måla med fågelfjädrar -
stora eller små...
Fick tre av Olle i Malma, morkulla,
finns bara en fjäder på var vinge

Ådrare av gummi, Fransk, finns på Clas Ohlson ca 70 kr.
Man drar den undre delen över ytan och vrider samtidigt sakta. Mycket enkelt.
Man får härmed kärnan i stocken. Piggarna passar rätt bra till ytveden.
Glöm inte att fördriva, när det är en aning torrare!
För det mesta ådrar man med pensel, tror jag.



Mahogny:

<Min garderobsdörr från 1911.
< Min badrumsdörr från 1999. Bränd terra, obränd umbra och lite svart. Slutfinish med bivax löst i terpentin, låt torka, sedan polerat med madrasstagel.


Många gamla dörrar är bruna eller brunröda med ådringsmålning.
Dörrspeglarna (de plana mittfyllningarna) är ofta ådrade.
Ramträet (stommen i den öppningsbara dörren) är ofta bara laserade med "raka ränder" med en pensel.
Dörrfordren (det som sitter fast i väggen) kan vara randade eller marmorerade. Gör som DU vill! Gå på Skansen.

1. Grunden ljus, rosaaktig, torr, slipas av.
2. Filmjölk eller tempera plus bränd terra. Även svart som dämpar rödheten.
Krapprött ger djupare ton.
Pensla på hela, längs. Jämn ton. Man kan ta svampen och dutta hela ytan också.
Detta är "upplägget".
3. Drag kärnvedsbågar med kortstubbad, hård pensel.
Tryck rätt hårt så det blir ljusa stråk med mörka kanter. Gör precis som du vill.
4. Kärnbågarna fylls i litet svart/brun umbra, med smal pensel, ej överallt.
5. Fördriv med bred pensel, längs stammen.
6. Låt torka. Lacka för skydd. Blank blir nog snyggast.

Gul Siena marmor:

1. Ljus gulvit grundyta
2. Pigment: Guldockra, obränd terra, bränd terra
3. Bind med temperavätska
4. Teckna linjer noga...
5. Fördriv och slå trasan eller mjuk pensel
6. Fyll områden svagt ljusgult, grått, kanter kanske mer färg. Svaga skiftningar.
Kolla i trapphus.
7. Slå trasan igen...
Bilden ovan är vitare än verkligheten.


Kork/rot, fantasi, ingen bild:

1. Vitgul grund
2. Olja och terra (bränd/obränd)
3. Svampa på bara
4. Stänk terpentin i droppar, färg flyter ut i små cirklar med pigment i kanterna. Snyggt.
5. Låt torka. Lacka.


Mästaren och hans elever


Ur Gustaf Isanders självbiografi "Huller m buller", som beskriver hans liv i Stockholm från ca 1870-1928

 

Gustaf Isander skriver 1928 om sin tid (vid 15 års ålder, ca 1878) hos målarmästaren och hans fru på Lästmakargatan 18 i Stockholm. På äldre dar  ritade och tecknade Gustaf Isander, han gjorde ca 10 grafiska blad, torrnål.

Ur Gustaf Isanders självbiografi "Huller om buller - men sanning":
"..Oftast förekom det att riva färg. Att riva färg tillgick på det sättet att jag på en stor jämn sten lade färgstoff i en hög ring och i dess mitt hälde kokt linolja, först skulle färgringen å oljan röras samman med spackeln, sedan noga blandas med löparn. Löparn var en jämn  päronformad sten på en sex à sju kilos vikt, arbetet var tungt men jag tyckte om lukten av oljan och det  underlättade arbetet."

 


 

Porvals som gör ytan porig:

Man kan köpa en "porvals" för minst 1000 kr. Man rullar valsen över en målad yta, varvid ringarna suger bort färg,
som fastnar uppe i filten, dvs den målade ytan ser porig och prickig ut. Kanske går det bra med en degskärare,
som man filar på runt ringarna. Eller en papiljott? Men man måste nog suga upp färgen också.

Handens rörelse Tygrulle Stålbrickor

 


Vaxer

Vaxer är snälla att ytbehandla med.
Vax skyddar färgen mot slitage och hindrar smuts att tränga in. Vaxytan kan lätt bättras på senare, och jag tycker, att de ger en mjuk, ej så blank yta, dvs de trollar bort en del ojämnheter och repor.

Flera vaxer kan lösas i lite terpentin och strykas ut.
Man kan ibland gnida ut det torra vaxet, kanske bäst på öppna träytor, t ex betsade. Polera sedan med trasa, borste eller tagel från din gamla madrass eller en älg.
Okänd

Gul ceresin

Vit ceresin

Carnauba substitut

Carnauba
smältpunkt:
+80
oC

Bivax
svenskt, kavlat

Valters vaxer i en låda

Hale


DM36

Bengael bivax


Okänd



670


Till vänster:
Pensel för fördrivning, mycket mjuk,
med mårdhår, dyr, julklapp,
som en kvinnokind.


Lillstubben i mitten är en
moddlare att dutta (stöppla)
färg i t ex schablonhål med.
Jag saknar ännu en Grävligsfördrivare
och en Svärdsläpare (målararistokratin)!

Till höger:
En enkel anstrykare,
duger att dra i ådror med.
 

Några namn på tillverkare och butiker av färg, pigment, linolja och verktyg:
http://www.claessons.com/  Gbg (bra sortiment)
Kulturhantverkarna Stockholm
Robygge Järna och Antroposoferna (butiken)
Gysinge (kulturvårdsfirman)
Kullahus Ekologisk färg Vitaby Malmö
Ekologisk färg AB Boarp Båstad
Hjortbrons Målarverkstad Vaggeryd
www.lantbruksnet.se/lantnet/tjanster/hushem/farg/
Beckolin Linköping
Dekorima Beckersbutik Sveavägen i Stockholm
Max Träbyrå Hägersten
Byggnadsvård i Dalarna Falun
Eskilstuna Muséer Byggnadsvårdsbutiken
Bengt Jonsson Örebro
Kalmar Byggnadsvård
Hansson Fönsterhantverk Nybro
Byggfabriken Malmö
Tappers Borlänge Penslar
www.wermlandsmuseum.se/utgaard/borgvikb


© 1999, 2002 Valter Pettersson Isander
Email: Valter Pettersson Isander

Till Valters startsida

Besök sedan juli 2004: